Kort orientering frå barneverntenesta 16.03.20

Barneverntjenesten i Sel, Vågå, Lom og Skjåk har i dag besluttet følgende på bakgrunn av informasjon gitt i Sel kommunes situasjonsrapport nr.3 av 09.03.20:

• Kontormøter med eksterne deltakere, som ikke er av akuttkarakter, utsettes til en har bedre oversikt over smittespredning jf. Retningslinje gitt av kommuneledelsen i Sel 09.03. Det blir vurdert om skype- eller telefonmøte kan brukes i de aktuelle tilfeller.
  • Hjemmebesøk, som ikke er av akuttkarakter, utsettes til en har bedre oversikt over smittespredning jf. Retningslinje gitt fra kommuneledelsen i Sel 09.03.
  • Oppfølgningsbesøk i fosterhjem som krever bruk av fly eller annen kollektivtransport, utsettes til en har bedre oversikt over smittespredning jf. Retningslinje gitt av kommuneledelsen i Sel 09.03. Det blir vurdert om skype- eller telefonmøte kan brukes i de aktuelle tilfeller.
  • Lokalkontor i de ulike kommunene brukes i størst mulig grad for å hindre unødig reise mellom kommunene.

De relativt strenge tiltakene er, i tillegg til å hindre smittespredning, gjort med henblikk til at barneverntjenesten har ansvar for kommunens akuttberedskap for barn og unge. Tjenesten ser derfor at det er behov for tiltak for å redusere smittepresset på de ansatte, for i størst mulig grad sikre at barneverntjenesten er i stand til å ivareta den døgnkontinuerlige ansvaret og beredskapsvakten."

Situasjonen i dag er at vi har i størst mogleg grad heimekontor, eller brukar lokalkontora i regionen. Ottakontoret er bemanna kvar dag, for å sikre post-handtering og derav gjennomgang evt bekymringsmeldingar. Dett vil gå på omgang. Der vi må gjennomføre møter gjer vi det etter dei retningslinjene som er kome frå FHI. Ingen av dei tilsette er blitt sjuke, eller sit i karantene. Altså er barnevernberedskapen i kommunane våre operativ.