Covid-oppdatering 10.2.22

Det er i Vågå ei betydeleg auke i smitte, med ca 50 kjende smittetilfelle pr no.

Vi følgjer framleis gjeldande, nasjonale retningsliner, og oppmodar samstundes folk som ønskjer vaksine om å ta kontakt med helsesenteret, anten det gjeld 1., 2. eller 3. gongs vaksine.

Oversikt over nasjonale retningsliner

All relevant informasjon om testing

Sjekkliste ved positiv sjølvtest

Informasjon om isolasjon

Registrer positiv sjølvtest for deg sjølv eller eigne born

Endring i rutine for bruk av PCR-test

I og med at smittetrykket i Norge er høgt og dette medfører eit auka trykk på kommuner og laboratorier, har Helsedirektoratet komme med ei presisering på bruk av PCR-test etter positiv sjølvtest

"Endring i rutiner for bekreftende PCR-test

Personer som har mottatt en tredje vaksinedose (oppfriskningsdose/"boosterdose"), eller som har mottatt to doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene, bør ikke lenger tilbys bekreftende PCR-test etter positiv selvtest. Disse personene har ingen praktisk eller formell nytte av en slik bekreftende prøve. En person med en positiv selvtest regnes som et sikkert positivt tilfelle.

Personer som ikke har fått oppfriskningsdose kan fortsatt ta bekreftende PCR-test eller
bekreftende antigen hurtigtest til profesjonelt bruk på kommunal teststasjon, dersom de har
behov for det til koronasertifikat eller av hensyn til videre vaksinasjonsplan.

Bekreftende prøve med PCR-analyse anbefales fortsatt til samtlige personer som søker
helsehjelp (diagnostisk testing) og i alle tilfeller der en PCR-analyse har betydning for
diagnostikk, differensialdiagnostikk og behandling.

Bekreftende PCR-test anbefales ikke til følgende personer:

• Personer som har fått tredje vaksinedose (oppfriskningsdose/"boosterdose").
  • Personer som har mottatt to doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 iløpet av de siste 3 månedene.

Bekreftende PCR-test anbefales

til personer som søker helsehjelp og hvor bekreftelse har konsekvens for diagnostikk, differensialdiagnostikk og behandling.

Bekreftende PCR-test eller bekreftende antigen hurtigtest til profesjonelt bruk anbefales videreført til følgende personer:

• Personer med primær eller sekundær immunsvikt, herunder organtransplanterte og
  • immunsupprimerte
  • Barn og ungdom mellom 0-16 år
  • Uvaksinerte og delvaksinerte personer uten oppfriskingsdose som har behov for koronasertifikat"